Rozhodnutie SD EÚ vo veci SCHUFA Holding (Určenie skóre) a vo veci SCHUFA Holding (Odpustenie zostatku dlhu)

Súdny dvor Európskej únie (SD EÚ) vydal dňa 7. decembra 2023 rozhodnutie vo veci C‑634/21 SCHUFA Holding (Určenie skóre) a rozhodnutie v spojených veciach C‑26/22 a C‑64/22 SCHUFA Holding (Odpustenie zostatku dlhu), v ktorých sa venoval spracúvaniu osobných údajov spoločnosťou poskytujúcou ekonomické informácie, týkajúcich sa určenia skóre (tzv. scoring) a v odpustení zostatku dlhu.

 

SD EÚ uviedol, okrem iného, nasledovné:

 

K automatizovanému individuálnemu rozhodovaniu

  • Automatizované individuálne rozhodnutie v zmysle čl. 22 ods. 1 nariadenia podlieha trom kumulatívnym podmienkam
    1. musí existovať „rozhodnutie“ – tento pojem má široký rozsah, odkazuje nielen na akty, ktoré majú právne účinky vo vzťahu k dotknutej osobe, ale aj na akty, ktoré ju podobne výrazne ovplyvňujú.
    2. toto rozhodnutie musí byť „založené výlučne na automatizovanom spracúvaní, vrátane profilovania“,
    3. musí mať „právne účinky [vo vzťahu k dotknutej osobe]“ alebo ju musí „podobne významne ovplyvniť“.
  • Automatizované určenie hodnoty pravdepodobnosti založené na osobných údajoch osoby a jej schopnosti v budúcnosti plniť platobné záväzky (teda profilovanie), ktoré vykonáva spoločnosť poskytujúca ekonomické informácie, predstavuje „automatizované individuálne rozhodnutie“, ak od tejto hodnoty pravdepodobnosti v rozhodujúcej miere závisí skutočnosť, či tretia strana, ktorej bola táto hodnota pravdepodobnosti poskytnutá, založí, vykoná alebo ukončí zmluvný vzťah s touto osobou.

 

K spracúvaniu údajov týkajúcich sa odpustenia zostatku dlhu (uchovávanie, analýza a oznámenie týchto údajov tretej osobe)

  • Pripomenul, že čl. 6 ods. 1 písm. f) nariadenia – oprávnený záujem, stanovuje tri kumulatívne podmienky na to, aby spracúvanie osobných údajov bolo zákonné
    1. sledovanie oprávneného záujmu prevádzkovateľom alebo treťou stranou – existuje široká škála záujmov, ktoré možno v zásade považovať za oprávnené;
    2. nevyhnutnosť spracúvania osobných údajov na dosiahnutie sledovaného oprávneného záujmu
      1. sledovaný oprávnený záujem na spracúvaní údajov nemožno primeraným spôsobom rovnako účinne dosiahnuť inými prostriedkami, ktoré menej zasahujú do základných práv a slobôd dotknutých osôb, najmä do práv na rešpektovanie súkromného života a na ochranu osobných údajov (spracúvanie sa vykonáva v medziach toho, čo je striktne nevyhnutné na dosiahnutie oprávneného záujmu),
      2.  treba preskúmať spoločne so zásadou podľa čl. 5 ods. 1 písm. c) nariadenia „minimalizácia údajov“, a 
      3.  treba zohľadniť najmä primerané očakávania dotknutej osoby a rozsah predmetného spracúvania a jeho vplyv na túto osobu;
  • nad takýmto záujmom neprevažujú záujmy alebo základné práva a slobody dotknutej osoby – táto podmienka si vyžaduje zváženie protichodných práv a záujmov, ktoré v zásade závisí od konkrétnych okolností konkrétneho prípadu. V prípade, ak oprávnený záujem vyplýva z práva členského štátu, nemôže byť v tomto práve s konečnou platnosťou stanovený výsledok zváženia dotknutých práv a záujmov, bez toho, aby sa pripustil odlišný výsledok vychádzajúci z osobitných okolností konkrétneho prípadu.
  • Spracúvanie údajov týkajúcich sa odpustenia zostatku dlhu spoločnosťou poskytujúcou ekonomické informácie predstavuje vážny zásah do základných práv dotknutej osoby zakotvených v čl. 7 a 8 Charty. Údaje totiž slúžia ako negatívny faktor pri posudzovaní úverovej bonity dotknutej osoby, a teda predstavujú citlivé informácie o súkromnom živote dotknutej osoby. Ich spracúvanie môže výrazne poškodiť záujmy dotknutej osoby, ak je toto oznámenie údajov spôsobilé značne sťažiť výkon jej slobôd, najmä pokiaľ ide o pokrytie jej základných potrieb. Odpustenie zostatku dlhu umožňuje príjemcovi, aby sa opäť zúčastňoval na ekonomickom život, a preto je pre túto osobu v zásade existenčné. Dosiahnutie tohto cieľa by však bolo ohrozené, ak by spoločnosti poskytujúce ekonomické informácie mohli na účely posúdenia ekonomickej situácie osoby uchovávať údaje týkajúce sa odpustenia zostatku dlhu a používať takéto údaje po tom, čo boli vymazané z verejného insolvenčného registra, keďže uvedené údaje sa pri posudzovaní úverovej bonity takejto osoby stále používajú ako negatívny faktor.
  • Prítomnosť tých istých osobných údajov vo viacerých zdrojoch (verejnom registri a databázach súkromných spoločností) posilňuje zásah do práva osoby na súkromný život. Preto je potrebné zvážiť vyššie uvedené záujmy a dôsledky na dotknutú osobu s cieľom zistiť, či súbežné uchovávanie týchto údajov súkromnými spoločnosťami poskytujúcimi ekonomické informácie možno považovať za obmedzené na to najnevyhnutnejšie.
  • Pokiaľ ide o obdobie nasledujúce po vymazaní uvedených údajov z verejného insolvenčného registra, uchovávanie informáciami o odpustení zostatku dlhu spoločnosťou poskytujúcou ekonomické informácie nemôže byť založené na čl. 6 ods. 1 písm. f) nariadenia (oprávnený záujem).

 

K súdnemu preskúmaniu rozhodnutia dozorného orgánu

  • Podľa čl. 78 ods. 1 nariadenia rozhodnutie o sťažnosti prijaté dozorným orgánom podlieha úplnému súdnemu preskúmaniu. Súdy, na ktoré bol podaný prostriedok nápravy proti rozhodnutiu dozorného orgánu, by mali mať plnú rozhodovaciu právomoc, a najmä právomoc preskúmať všetky skutkové a právne otázky týkajúce sa sporu, o ktorom rozhodujú. Avšak záruka účinnej súdnej ochrany neznamená, že je oprávnený nahradiť posúdenie výberu vhodných a potrebných nápravných opatrení dozorným orgánom svojím posúdením, ale vyžaduje, aby tento súd preskúmal, či dozorný orgán rešpektoval hranice svojej voľnej úvahy.

 

Rozhodnutie C‑634/21 je dostupné v predbežnom znení v slovenskom jazyku na tomto odkaze: 

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=280426&pageIndex=0&doclang=SK&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=119696  

Rozhodnutie v spojených veciach C‑26/22 a C‑64/22 je dostupné v predbežnom znení v slovenskom jazyku na tomto odkaze: 

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=280428&pageIndex=0&doclang=SK&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=119711

Tlačová správa SD EÚ je dostupná v anglickom jazyku na tomto odkaze https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2023-12/cp230186en.pdf